Meteen naar de inhoud

Drie dagen met z’n drietjes

Neel fiets weer met Egle de fietsen naar een andere plek in Portugal. Noor heeft aangegeven wel een paar dagen met de boot op pad te willen en dan gaat Rob natuurlijk mee. Ik wil wel weer vertrouwd naar Workum, maar de wind beslist anders. WZW 4/5 gaan we even na enen op 31 mei, als we de buren hebben uitgezwaaid naar Alped’HuZes op ’t fokje naar onze eerste bestemming. Dat gaat hard genoeg, gereefd zeil blijft in haar gele linten. Vrijdag na Hemelvaart, dus we zien weer solarbootjes voorbij varen op de Goaiingarypsterpuollen. Noor vaart de Zeekraai keurig door de Heerenzijlbrug bij Picknickers. We volgen ’t betonde vaartje tot de Marrekrite plek bij de Kalde Mage. Fokje weg, motortje aan, mooi ruime bocht stuurt Noor haar keurig naar de hoge wal, ik roep iets te vroeg stuur maar bij en kan er net niet af. Oke poging 2, gaat daarna perfect, want ik zeg niks 🙂

Spit moet erbij want net op ons plekje houden de vele paaltjes op. Meerdere Valkjes gebruiken het laatste stukje steiger achter ons om te leren aanleggen op de zeilen. 1x zit er eentje flink vast, dus daar moeten wij zeker weg blijven morgen. Een aantal keren gaat het eitje behoorlijk stuk. ’s Avonds legt de 80 jaar oude houten Robbedoes achter ons aan, hun kids vinden onze Robby natuurlijk geweldig. We koken couscous met ( al thuis ) gesneden groentes en dan zitten we aan tafel op dezelfde plek, waar Erik en ik ons ‘handboogschiet’ gesprek hadden en waarvan de foto op de koelkast hangt. Er vliegt een kiekendief over, het reetje laat zich niet zien helaas. Net voor golden our maak ik prachtige foto’s van Noor + Rob. De poes vindt na lang rondlopen aan de lange lijn, gewoon naast de boot een prima, poep en pies plekkie. Voor het donker liggen we al te kooi, zonne-energie groene lampje volstaat prima als leeslamp. Robby doet ’s nachts nog wel een paar pogingen om door het gaas te komen, maar legt zich uiteindelijk ook tevreden neer.  1 juni 07.30 de ochtendduik…

moet nog maar even tot morgen wachten, brrr. Terwijl de buurman wel ’n ochtendduik neemt, laten wij Rob uit en maken ontbijt met yoghurt & aardbeitjes van buuf Marit. Wij doen rustig aan , onze voor- en achterburen vertrekken al. Achter ons komt een motorschip liggen, hij vraagt of we zo gaan zeilen, want zijn vrienden komen eraan, ehhh ja maar we laten ons niet opjagen, we hebben vakantie hoor. We hadden 2 voorbeelden aan onze buren en besluiten toch net als de voorburen gewoon op de motor weg te varen en daarna te hijsen.De motor blijft in het water, want er komen bruggen aan. De brug bij Terhorne gaat keurig, we sluiten netjes aan in de rij. Op het PM kanaal worden de zeilen gehesen. Voor hotel de Oude schouw laten we ze weer zakken en mag de motor aan, even in z’n achteruit en dan gaat tie alweer op groen, weer een perfecte timing. Bij de spoorbrug van Grou moeten we iets langer wachten, met andere zeilbootjes liggen we in een onstuimig stukje kanaal. We varen verder richting zeilschool de Pean, en varen al kijkend langs alle nu al drukke Marrekrite plekjes. We zien een mooie steiger, draaien in de wind om het zeil te laten zakken, op het moment dat we klaar zijn om aan te meren, ligt er ineens een Duitse boot. We balen, ondanks dat door de gespotte hond het plekje al niet meer perfect was. We hijsen de zeilen nog even terug naar een eerder gespotte steiger, hier leggen we aan, keurig. Ook hier voor Rob helaas ook honden. De supplank wordt opgeblazen en er wordt wat gespeeld, gelezen en we worden vermaakt met alle bootjes die langs varen of even aanleggen. Na borrel in de kuip, koken we macaroni met een prutje. Als we aan ons kopje koffie / thee zitten constateren we dat de wind is gaan draaien. Aan de overkant is nu nog een leeg plekje, de wind zal vannacht nog verder draaien, waardoor we lage wal komen te liggen. Na lang wikken en wegen, besluiten we toch te blijven liggen, we verhalen de spring naar achteren, laten Robby nog even uit en gaan te kooi.

2 juni Ondanks meer geklots dan de vorige nacht, slapen we allebei beter. In plaats van de gaasdeurtjes, nu onder dicht en boven plexiglas, want aan die anderen krabt Rob, dan ruikt ze buiten. Als ik haar ’s ochtends aan de lange lijn uitlaat, springt ze zomaar op ’n muis, nee, nee dat laten we niet toe. Water op voor thee, jawel een blote duik om de ultieme vakantie ochtend te vieren. Wind is inderdaad zuid en toch wel weer ’n 4, relaxed ontbijt en opruimen, sup leeg, veel plezier van gehad gisteren, rif blijft. Mermaid gaat net voor ons weg, maakt weg varen makkelijker. Even palaver : lage wal, dus even op spring in achteruit , kop weg en dan gaan. Noor doet het perfect, trots. Grootzeil hijsen, gaat ff mis, loopt niet door de gleuf, terug, ships in het water, gas terug, poging 2 gaat goed. Fok bij, kleren uit, heerlijk nog met motor er in en rif lopen we 4.4 knoop, fotootje waard, die moet naar Gert. Later blijkt dat we daar ook zijn geschoten door een onbekende en geplaatst worden op ElkaarsZeilbootjesSchieten, leuke Facebook pagina waar we niet eerder van gehoord hadden. Ruime wind terug naar het Pikmeer, toch maar netjes via de betonning, geen idee of je kunt afsteken.Bijna tegen de wind in het Pm op, rustig tuffen naar de spoorbrug. Oeps wat ’n wachtende bootjes, ik doe ook een poging maar het klotst enorm, dus laten we toch maar voor die laatste boot , het laatste stukje wachtsteiger pakken. We horen dat het nog minstens 30 minuten gaat duren, dus koffie maken ! Oeps we zien de buurman naar voren verhalen, wij krijgen een bootje langszij en tegelijkertijd wurmt zich nog een enorme joekel ( rode broek he ) zich er tussen, we kunnen nog een metertje naar achteren maar het is krap. Ook wel een fotootje waard, bij het wegvaren verliezen onze buren nog hun opblaasjetski, zorgen dat we bij de vloot blijven, zo ook de volgende brug door. En op bekend terrein ‘open’ sluis bij Terherne op ons gemak motorend en dan alle zeilen snel weer op om kruisend via ons Sneekermeer naar de Poelen te gaan, wauw wat zeilt ze toch mooi, blij met t rif, dikke 4, vaart minderen in de Gudzekop anders lopen we te snel op al die andere bootjes. Motor laten zakken, fok weg, Holle Greft in, geen boer of wel op zijn fiets ? Bij bomen en Marrekrite plek brommer vast bij, he  zien we Janneke en Fabian met hun kids en nieuwe boot. Net als we hun voorbij zijn, houdt de brommer er mee op, stom benzine kraan niet open gezet, snel gefikst. PM over strijken en Noor gaan we achteruit in parkeren, zoals geoefend ? Nee laten we dit mooie weekend vertrouwd afsluiten en gewoon achterin draaien. Rob springt vertrouwd van boord, thuis …