Meteen naar de inhoud

Vakantie! Juli 2021

1 juli
Na het avondeten nog even het water op, koffie & thee mee, waait best lekker 3tje ZW, met vol tuig de Dolte door. Camera met telelens is mee en nieuw dus ik wijs Joris alle vogels. Hij heeft vakantie en vind dat hij best hard moet werken 😊 De bocht naar het Joustervaartje spreken we goed door, vooral ik vind dat vastlopen met grootzeil nog op, spannend. Ruime bocht iedereen voorop en hangen, gijpen doet de rest, zowaar geen problemen wel luchtbubbels. De Smeleken kwam door alle consternatie niet op de foto, dus weten we het niet zeker. Oh Joris ziet Skutsjes dus bakboord uit en op naar het Sneekermeer. En in de achtervolging, maar die hebben zulke lappen zeil dat gaat hem niet worden. We omzeilen ook nog wat andere wedstrijdbootjes en zien de Skuts van Sneek het Joustervaartje in gaan, wij er achteraan, 2de koffiekoers best lekker, nogmaals langs die Marieholm, wat ’n mooie zwemtrap op hun spiegel. Vissers op de doorvaart, hebben nog steeds niet genoeg gevangen, op naar het PM, want Neel moet wel op tijd naar bed. Als we erin draaien, bergt net een fotograaf aan de wal zijn spullen op, Joris kent hem, Thomas Vaer, professioneel Skuts fotograaf. We zwaaien zo enthousiast dat hij uit de auto komt. Neel probeert onze aandacht te krijgen, want de pont komt ook direct weer terug, wat te doen. Ze valt even af, achterlangs, weer opsteken en zo zeilen we heerlijk weer naar huis.

3 juli
Uitslapen, koffie, krantje & ontbijt en dan lekker met het bootje er op uit. Op de motor naar de grote brug en gelijk in de luwte hijsen, besluiten we de  Geau in te gaan en aan de wind op naar het Slingerrak, maar dat wordt kruisen, een Duits huurbootje volgt en zit ook een beetje in de weg, dus na 3 bochtjes toch maar even de brommer aan, ook dat voorbeeld volgen ze. Maar Slingerrak gaan ze niet in, wij wel. Neel moet toch eens ervaren hoe het is om brugwachter te zijn. Joepie hij is dicht ! Dus aanleggen, bomen naar beneden, brug omhoog, gauw weer aan boord en door naar Hoaitesleat, ze straalt 😊 Op het PM moet toch weer even de motor bij. Jeltesleat voor het lapje waar zullen we gaan lunchen, want dat hebben we niet mee. Laten we de primeur van de pizzapraam promoten. We bestellen, maar zien dat ze nog in IJlst liggen en dat de eerst mogelijke tijd 16u is, even trek houden dus. Dan even de tijd doden door bij de ISKS wedstrijden, slag om Heegh, kijken. Lekker windje hoor, hoe liggen de boeien, hoe te varen om het goed te zien. Wat gaat die van Woudsend uit koers, ohh het is al afgelopen. Rondje Rakkepollen en dan uitkijken en internettend de live locatie van de praam in de gaten houden. We zeilen heerlijk, zo ineens is de live locatie wél Rakkepollen, he hebben we ze gemist, nee daar komen ze aanvaren. We zien hoe Annewil onze bodem draait en Abel het vuur opstoken, dat zijn die van ons. Eerst een proefrondje en foto’s maken, om het 2de rondje in de wind vaart te minderen, 2 dozen aanpakken en weer gaan. Een vaar through. Heerlijke margarita zonder basilicum, want die waait er af, maar met huisgemaakt pesto op de Jeltesleat, helaas wel met motortje aan, in de wind. Vlakbij huis horen we dat Denemarken scoort, vlag hing de hele dag al, maar helaas meld de radio ook de gelijkmaker. Thuis kijken we de wedstrijd, verlenging niet uit, ’s We wijden de nieuwe vuurschaal, gekocht voor Noor haar uitgestelde 21 diner, in, de paraplu’s moeten er wel aan te pas komen. ‘s Ochtends horen we dat Engeland na een onterechte penal heeft gewonnen ☹

7 juli
Het wordt prachtig zeilweer volgens de voorspellingen en Sil is vrij en om 10 u present. Dikke 4 , twijfel over een rif, maar 2 stoere dames durven het wel aan. Eerst maar ff alleen het fokje, want dan kunnen we de Dolte proberen, wauw Holle Greft al 2.3 alleen op het voorlapje, koffiekoers, dat is snel. Bocht naar het Joustervaartje, Sil op tijd naar voren, motor voor de zekerheid bij en ook wel degelijk nodig. Net na het vaartje in de wind het grootzeil hijsen en 5 knoop op de Puollen, ja das even hard werken. Door het gaatje het Sneekermeer op, we vliegen er over, voelt als 5 bft. Onder de opper van het starteiland, even twijfel over de terraskeuze, lunch bij Beachclub, Salt of Picknickers. Grootzeil weg, relaxed op de fok valt de keuze op Picknickers. Salt is lage wal en nog niet alle steigers zijn af. We passen nog net achter een groot wit motorjacht, keurig met de neus in de wind. De geitenkas, mango, kikkererwten, granaatappelpitjes bowl smaakt heerlijk. Lekker plekje uit de wind in de zon. Sil trakteert, wat ’n luxe. We wandelen een rondje Terherne ( blote voeten ) van exact 5 km, handig hoor Strava. Dan even goed het afvaren doorspreken, want motortje moet niet tegen de kant komen. Sil moet flink duwen bij de stag, ik een dot gas voor de vaart, even zweten, maar het gaat goed. Verdient niet de schoonheidsprijs, vanavond nog even doornemen met Neel voor andere opties. Alles snel weer de lucht in…. Nee, Sil zegt vond het best inspannend, eerst even water drinken 😊 We kijken op de klok en besluiten dat we via het PM huiswaarts gaan, Neel haar werkdag zit er net op, ijsje in de tuin.

En als je in Sneek gaat werken om veel te kunnen zeilen, dan moet je dat ook doen. Sil stapt in de auto en wij gaan weer aan boord. Met flinke trek, maar zonder catering, op naar het volgende terras. We steken recht over, de wind is wat afgezakt tov eerder vandaag laat ik me vertellen, maar nog altijd gaan we als een speer. Eind vd Dolte hebben we de motor alvast bij en besluiten toch om die te gebruiken om rechtsaf te komen. We gaan zo lekker, linea recta naar terras, hoeft nou ook weer niet. Gezien onze nieuwsgierigheid en de gunstige bovenwindse ligging valt de keus op het vrij nieuwe Beachclub bij de Potten, waar we via de Puollen en het gatje uiteindelijk keurig het haventje binnen motoren. Dat vakantie gevoel op 1 avond is zeker geslaagd, als we met onze gezichten in de avondzon op het terras zitten, uitzicht op eigen boot. Zelfs het feit dat we onze bestelling tot 3x toe moeten aanpassen en uiteindelijk zeer inspiratieloze soep en curry als vegetarische kost kunnen krijgen, kan deze sfeer niet verpesten, maar bij Beachclub komen wij niet gauw terug denk ik zo. Met het motortje bij maar in zijn vrij, verlaten wij op de zeilen de haven. Via het PM keren we huiswaarts. Voor het donker wordt en we die 2de halve finale tussen Spanje en Portugal mislopen.

9 juli
Maanden geleden al gepland, komen vandaag Mirke & haar ouders Mijnie en Tom voor een weekendje zeilen. Tis al bijna acht uur zo na stage en werk, maar de meeste wind van het weekend waait vanavond en dus verzoeken we de familie l”Herminez om hun maaltijd salades onaangeroerd te laten en gaan we in plaats daarvan met die van ons aan boord, daar zit de mosterd al door. Dan leren we elkaar aan boord wel beter kennen. Met stokbroodjes en salade en schuivende drankjes vindt iedereen z’n plekje aan boord en glijden we door de Gudzekop. OP de Puollen maken we wat halve windse slagjes om allen rustig ons schaaltje te kunnen leegeten en dan koffiekoers over het PM terug, het laatste zuchtje wind van de dag.

10 juli
Bij gebrek aan wind zijn we vanochtend vertrokken met de hand aangedreven vloot. Primeur voor Mijnie op de SUP. Ton voor het eerst in een skiff, de meest stabiele kajak mee en lunch & droge kleren in de kano. Als we genieten van de uitgestelde salades begint er een zacht briesje waarneembaar te worden. Met nog een paar vaartuig-wissels en helaas toch nog een nat pak voor Mijnie haasten we ons terug naar de Kraai. Toch een poging om te zeilen ! Het doel : een terrasje bereiken. De keuze valt op gloednieuw Salt, Noor & Joris zijn ook onderweg. Na een keurige aanleg manoeuvre blijkt dat ze geen tafel buiten meer vrij hebben en dus boeken we online 5 + 2 pers bij Picknickers en zeilen de van Houdt tegemoet. Fotoshoot op de Puollen, hun bolle Jan blijft prachtig vol, dit zijn al mooie plaatjes. We dineren heerlijk uitgebreid en gratis in de kas, dat komt ons later duur te staan, maar dat weten we dan gelukkig nog niet. De zonsondergang en wind maakt dat we in een perfecte avond naar huis zeilen, nog maar een foto shoot rondje. Wij via het PM terug, de boordverlichting moet erbij aan. De brommer doet het laatste stukje, de van Houdt blijft nog een nachtje op een marrekrite plek, verstandig.

Zeekraai
Van Houdt

11 juli
Warme cake mee, direct door de brug om melkmeisje te varen op het Pm. Gaan we bakboord uit, via de Geau, het slingerrak op, zodat Mirke net als vroeger, de brugwachter kan spelen. He jammer, hij staat al open of wacht joepie hij sluit, zien we het nu goed, hij gaat weer open en weer dicht. Is de boer zo druk vandaag ? ER blijkt een camper bij de bediening te staan en een meisje van een jaar of acht met een klompje, helaas Mirke daar gaat je functie. WE betalen €2,- om op de Hoaitesleat te komen en draaien dan weer het PM op. Regenjasjes, nieuw, aan dan weer uit, Jeltesleat goed halve wind, dan kunnen we wel een rondje Woudsend maken besluiten we. De regenbui, 3 druppels en daarbij behorende wind verandering doen ons weer omkeren, we gaan niet brommen, als het andersom bezeild is. Dus kabbelen we weer voort, de jassen mogen weer uit, even langs het grasveld bij Heeg varen om de autobrengers op te pikken. Halen we nog een rondje Rakkepollen voor half 5 ehhh zeker niet als de wind afzwakt. Iets te laat bij de Pizzapraam, kort aangelegd zonder motor, maar we moeten ook weer vertrekken, ze hebben nieuwe klandizie. Heerlijk smullend dan een rondje rechtsom proberen. Oeps zitten we aan de grond, alle hens naar voren en weer door. Daar mag best een klein rood wijntje bij 😊 Dan de familie l’Herminez en Noor & Joris bij de auto in Heeg afzetten. Biertje bij Cathy en Reinen, die troffen we zomaar in hun vakantie stulpje daar en op naar een plekje voor de nacht. Ja hoor de Volle bak ( vd ouders van Tjibbe en Djoeke ) ligt voor eigen anker, dus de marboei is voor ons, zou het de zelfde zijn als toen op het ijs ? We krijgen de pizzapraam nog even als buren, uitverkocht, de zaken gaan goed. We kijkende EK finale voetbal op mijn mobiel, hadden we beter niet kunnen doen, alle data erdoor gejast ☹

12 juli
Een vroege wekker voor Neel, want Marchien ligt al lang en breed in het Heegermeer. Aan onze minivakantie komt een eind om 12u moet er gewerkt worden. Er hangt nog dauw boven het spiegel gladde water, die zuiderwind, die ons beloofd was is nergens te bekennen dus moeten we brommen naar huis. Onderweg eten we flakes en fruit, maken we koffie. Alles om ons af te leiden van het geluid… Uiteindelijk valt het reuze mee hoelang we erover doen en kan Neel zelfs ingaan op het verzoek van het ziekenhuis om een uurtje eerder te starten. Totdat na berichtgeving van Rick, 3 corona zelftesten worden gedaan. Marchien, Joris negatief & Noor positief, en toen moest Neel linea recta het ziekenhuis weer verlaten.

15 juli
Na 24u in quarantaine op het balkon en boven doorgebracht te hebben, vertrekken Joris & Noor naar Groningen. Teleurgesteld en verdrietig, want voor de 2de x moeten we haar 21 diner aflassen. Onze eerst GGD test is negatief en dus mogen wij het huis uit en maken een mooi zeil/ skeeler plan om de verplichte vrije tijd goed op te vullen. Donderdagavond, met rif vliegen we om 20.05 door onze grote brug, die ( blijkt later ) gewoon tot 22u draait. Als Neel ineens veel ( gelukkig witte ) rook uit de BB ziet komen. Toch maar even voor de wal, oh ja, Marchien heeft de olie bij gevuld, net iets te scheutig. Even een controle belletje naar Joris, we hebben de motor niet echt nodig, de wind blaast ons de juiste kant op. We lopen wel 5 knoop en trekken een asociale hekgolf door de Jeltesleat. Heel even draaien we in de wind de sloot richting Osingahuzen in, maar dan bekend en bedenkt Neel dat we relaxter in Heeg in die nieuwe kom kunnen gaan liggen. Maar dan blijkt om de hoek, dat op ’t Heegermeer er weer een marboei vrij is, nog beter, kan ik weer bloot te water morgenvroeg 😊 Neel twijfelt als ze een plas moet, zal ik dat op de sub doen en dan naar de Rakkepollen peddelen ? Ach we hebben niet voor niets ’n porta potti dus even de kajuitdeur dicht, privé wc. Paniek als ze het luikje weer wil sluiten, de flotter staat op ¾ groen, maar zij ziet het plaspeil boven het schuifje uitkomen. Er is ook al gelekt in de biels, getsie. Gauw het hele geval naar buiten, op het achterdek. De lekkerij binnen valt met, geurkaarsjes doen de rest. Ankerlampje in de achterstag en eerst te kooi.

16 juli
Start zoals gewoonlijk met een verfrissende duik en snel ontbijtje. Marchien moet op haar skeelers naar IJlst, 2de ggd test doen. Man, wat een genot dat ritje met wind in de rug terug. Neel heeft de koffie klaar, nog even een wandeling naar het dorp voor een ansichtkaart met 1 gekleurd woord in de tekst voor Noor. De wind is Noord dus we smeden een IJsselmeerplannetje en wauw dat pakt perfect uit. 4 Bft blaast ons ruime wind de Fleussen over gemiddeld 5 knopen, met rif vliegen we langs Galamadammen en de Morra, brug door bij Warns, opsteken om het zeil weer goed te hijsen, besluiten we even aan te leggen in het haventje bij Stavoren, toch even plassen op een echte wc. Er ligt ook een zeilboot lekker te klooien aan de wachtsteiger, dwars in de vaart, daar gaan we liever niet bij in de sluis. Als wij naar het invaartje link tuffen, draait de brug al voor ons, dus even brutaal rechts af, maar wel keurig achter de enige 3 bootjes die ook willen schutten. Mooi rechts voor de kant, we hebben de sluishulp niet nodig…. 1 boldertje naar voren, Neel stapt behendig op de drijvende steiger af en ook weer direct aan boord, waarna we lezen dat die steiger alleen voor personeel bedoeld is. Maar die zijn al naar de andere oude sluis gegaan. Dat duurt ook een tijd, die sluis mag ook nog vol, zijn wij, nu al omhoog of omlaag gegaan, vragen we ons af. En dan openen sw sluisdeuren al, mooi als laatste eruit, direct in de rust in de kom, grootzeil hijsen, koers naar buiten, fokje bij, motor uit en eruit, IJsselmeer here we come !! Blij dat ’t rif er nog in zit, eerst maar eens een slag over bakboord kijken wat ze aan kan, beste golfslag, maar we liggen er mooi op. Jammer dat we de Strava niet aan hebben, want we maken een mooi rak richting Hindeloopen/ Workum. Een groot Waarschip heeft waarschijnlijk ook 1 van die eindbestemmingen, lopen steeds met ons mee, totdat wij ze eruit zeilen 😊We roepen nog een paar x Menno Onnes aan, hier willen we wel graag foto’s van, helaas we worden door niemand vast gelegd, maar genieten enorm. Neel smeert broodjes en spuugt de melk uit 2019 overboord, ik vond het nog wel te doen ☹ Met rif dik 5 knoop, toch even naar Den Oever. Ontzettend veel kites voor de wal, wat een plaatje. We maken een scheef filmpje voor Noor haar digitale 21 diner 22 worden feestje. Na 5 slagen Workum voor de boeg en we golfsurfen zo naar binnen. Tot aan de sluis kunnen we het zeilen. Neel spot een quarantaine bal, straks even opvissen. Wat een drukte en iedereen aan de steigers, wij passen er nog wel voor, wat blijkt, middagpauze tussen 16 en 17u. We mogen met de eerste 3 boten mee, toch handig maar 7.64 lang. Links voor de kant en €5,- bij de hand. Buurman met boegschroef vraagt of wij eerst er uit willen, nee hoor, laat ons maar lekker achteraan. Relaxed op de brommer door Workum, steeds een boot voor ons die de brugwachter al heeft gespot, dus bijna overal direct groen licht. Op de Trekvaart gelijk het fokje weer uit tot aan de grote brug. Net als we vastliggen aan de wachtsteiger, krijgen we ook al groen licht, motortje aan en gaan. Weer even uit en op de fok naar de spoorbrug, zonder brommergeluid aangemeerd, op de knop gedrukt om te horen dat we op onze wenken worden bediend. Tweede trein passeert dadelijk en dan kunnen wij los. Met 2 andere bootjes erdoor, gelijk de boel weer omhoog en door op alleen de windkracht, complimenten van het buurschip, zijn we altijd trots op. Dik 4 knoop door de lange en de korte Fliet, nog even het rif laten tot voorbij de Yntemaslaet. Op het Heegermeer besluiten we dat de wind toch wel iets is af genomen en met die ruime koers kan het rif er écht wel uit. Voor de foto nog even de gele quarantaine vlag gehesen, zodat de politieboot ons kan spotten op de Jelteslaet.  WE schieten mooie plaatjes van de Waarzinnig en alleen op het PM moet de motor even bij. Inmiddels weten we dat de grote brug gewoon tot 22u draait. Als we om 21.15 aanleggen hebben we meer dan 33 mijl op de teller. Gauw de bootmaaltijd lekker in eigen keuken koken en 2 var wijntjes drinken ( oeps dat merken we de volgende ochtend) Maar wat een topdag, wat een mijlen, IJsselmeer Vink !

24 juli
Edith heeft een eigen huis en was zo dapper om met de hond te gaan fietsen. Dus wij kano op het dak, tentjes in de auto en naar de Weerribben. Nachtje kamperen gecombineerd met varen en fietsen, vrijdag Kaira naar huis en krabbel zetten dus zaterdag alle tijd voor een mooie grote tocht samen. Eerst maar rechtsom door de grote brug, Langweer lijkt bezeild. Het waait flink kleine 4 ONO, geen rif, kunnen we aan. De Geau en Langweerder vaart wordt toch behoorlijk aan de wind, maar gaat dan ook mooi rap. Langweerderwielen 1 lange haal richting Alde Wei, paar keer kruizen richting de brug, fokje weg, motor aan, grootzeil strijken alsof Edith en ik dit vaker hebben gedaan, even rechts voor de kant. Het motorbootje voor ons heeft waarschijnlijk wel al op de knop gedrukt voor de op afstand bediende brug van de Tramwei. Direct na de brug weer de boel snel omhoog, afvallen de Noarder Aldewei in, koffiekoers met kokoskoek van de markt in Emmen. Lekker ruime wind op de Puollen, Sijbesloot door Sneekermeer op, ff Jaustervaartje proberen, zonder fok, kan Edith even ballast zijn voorop. Te hoog aan de wind dus met een ruime bocht de Dolte in, genieten ( achter ons raakt een motorbootje vast hóór ) Holle Greft brengt ons weer richting Gudzekop. Volleert fokkenist, dus kruizen we tegen de wind in, nogmaals naar de Puollen. Zelfde rondje nog een keer en dan het hele Joustervaartje pakken. En dan gaan we ook nog voor een derde om daarna een poging te wagen voor Coronationstreet. Maar dan wel zonder motorbootje voor of achter ons, dus 2x extra gijpen. Even in de verleiding om een mega Flamingo aan te varen, maar al die vrijgezelle mannen op de steiger zijn er dan getuige van. Twee x komt Edith in de baan van de bal, beide keren besluiten we dat die kids, qua omvang, zelf beter kunnen gaan bewegen. Dan toch aan het eind 0.7 en streepjes op de diepte meter, even vast, brommer bij, los. Drukke PM over, zou Houkersloot en oma mogelijk zijn, nee dan moeten we de terugweg te veel motoren. Dus rechtsaf, de Grutte Potten even op, nog nooit geweest, vlak voor het terras overstag en er weer uit, 2 slagen maken en dan via het PM naar huis. Edith gaat lasagne maken, lekker !

27 juli
Uitslapen na avonddienst en dan het ‘weekend’met de boot weg. De start is chaotisch maar er gaan in ieder geval een hoop spullen en catering mee. We hijsen aan de steiger en steken recht over. Door de Gudzekop gaan we voor het lapje en maken we ons zorgen of de Jeltesleat straks wel bezeild is. Kruisend beginnen we aan de Slangepas, maar de bocht voor Rufus levert ons koffiekoers op. We spotten de strijkijzer Ruben en dan wordt het weer hoger aan de wind en strijden we met waarschip Stormvogel, het zoveelste waarschip dat we vandaag tegenkomen, een wedstrijdje kruisen. Bij de aanlegsteiger voor de afslag naar Joure geven ze zich gewonnen. Voor het laatste stukje naar de brug trekken ook wij de motor aan. Vol gas want de brug draait net. Groen voor een ( open ..? ) valkje, rood voor de Stormvogel , wat ze dwingt tot een stormrondje, dan twee voordewindse bootjes en rood groen voor de opstomende Zeekraai. De motor loeit, jaja, we komen. Door deze gekke volgorde moet de Stormvogel wijken en komen niet meer mee.

Op de Langweerder Wielen maken we lekker schuine slagen. De meter loopt op tot 5.3 en Rubens horloge zelfs tot 6.7 knoop ! we strijken in de ingang vd Jaansloot en opnieuw flink gas om direct mee te kunnen door de brug. Gauw het zeil weer op en nog een bakje koffie. Als dit kan gaat de Jealtesleat ook lukken. Even de motor bij voor het zuidelijke stukje Kufurd en dan kunnen we afvallen. We scheuren door de Jealtesleat, eten een broodje en in Heeg leggen we aan op, jawel, het waarschip.

Noor & Joris zitten nog op terras, wij doen een borrel in de kuip. Dan komt het gebruinde stel aanlopen. Even bijkletsen en dan scheiden onze koersen weer, zij ruime wind ( als altijd ) de Botter achterna, wij door. Op de Grutte Gaastmar leggen we op het zeil aan op het laatste vrije plekje aan het wc eiland. BBtje en couscous onder de tent, gevolgd door een lang hartenjaag toernooi, tot 50 en terug. Je moet wat als het regent.

28 juli
Grutte Gaastmar – 9.6 mijl in 2u!
De nacht is lang, met minimale lekkage, een mug en weinig frisse lucht in de punt. Mama duikt zoals altijd in de vroegte in de plomp. Ontbijtje in de kuip en zeil op aan de steiger. Motor bij om van de steiger weg te komen en dan gauw uit het water want we liggen gelijk scheef. Een rifje was niet gek geweest, bij aankomst Heegermeer, maar we kunnen gauw afvallen en surfen ruime wind van de golven. 5.7 op het scherm, wat zou het horloge daar wel niet van zeggen ?! We trekken af en toe de fok even bij en lopen menig bootje eruit. Het PM doen we op ’t fokje gezien de gijpkoers. In recordtempo zijn we thuis voor het tweede bakje koffie.

31 juli
Phhh het waait de schapen van de dijk, 6 bft in de ochtend, Edith hoopt nog op een tochtje, gisteren kwam het af en toe al met bakken uit de hemel, man wat een water. Als Noor en marit er zijn en de stormfok is aangeslagen en het rif is gezet, overleg ik met Noor of we dit aan durven, de koffiekan blijft thuis, die koers zit er niet in. Ja het waait niet zuinig, we surfen door de Holle Greft, pal voor ’t lapje is met deze wind niet heel safe, een klapgijp willen we nu beslist voorkomen, gelukkig komt er iets ruimte op de gudzekop, maar hard blijft het gaan, de Kraai geniet, ik heb nog wat brobbels op de regge. Eenmaal op de Puollen en het Sneekermeer, gewoon met een knik in de schoot varen en de windstoten goed opvangen. Vooral bij de buien, maar wat kan ons bootje dat toch, weer een ervaring rijker, het vertrouwen in papa’s boot en zijn bemanning blijft groeien. Met witte vingers en natte haren, keren we huiswaarts, te vroeg gepocht, want ik leg hem niet helemaal volgens het boekje aan, mis met de lijn de nieuwe betonpaal. Ach, gelukkig heeft Noor alles wel onder controle, gauw de tent er over en aan de warme thee.