Meteen naar de inhoud

Juni 2021

2 juni 2021
Het belooft een prachtige zeildag te worden, dus had ik gevraagd Karin te komen varen. Dat doet ze graag en de avond ervoor staat ze al met haar tentje in de tuin. Laat ontbijt en nog allerlei klusjes maken dat we pas na 12u uitvaren. Over het PM naar het Sneekermeer beetje opkruisen richting Poelen, 8je maken om t aanleg eiland. Bootje ontwijken die de regels niet kent of ze aan zijn laars lapt. Koffiekoers met frisse meloen. Even ’t vaartje in richting Rufus, passeren een zeilbootje met Terschellingse vlag en horen vaag “Hans “roepen, maar beide hebben we geen idee wie het zouden kunnen zijn. Kaat stuurt ook een heel stuk, voor de invaart van het Joustervaartje, doe ik het grootzeil weg en relax op het fokje langs de best al grote Canadeese pullen. Brommer even bij voor de ondiepe bocht van de Dolte gelijk de stilte daarna weer opzoeken en genieten. Kano’s, electrische bootjes, alles past makkelijk langs elkaar. Hè bij de pont van de boer liggen we ineens stil, ook hier aan de grond, gelukkig hing de pk er nog in en dus nog ff extra zetje daar. Holle Grêft nog even alleen op de wind en dan vlak voor oversteek PM op de brommer rustig naar huis gevaren, alwaar Robby en Noor ons opwachten.

11 juni 2021
Eerst Noor naar Harlingen brengen, zij gaat 4 dagen buffelen bij Flang, lijkt wel Oerol. Edith & ik zijn rond 14u klaar om te gaan. Wind waait West, maar toch wil ik naar het Heegermeer, dus PM stukje bezeild, Jeltesleat motoren, rifje steken want t waait best flink, vlak voor Heeg links af. Nauwe Wimerts halve wind, varen we prachtig Woudsend binnen. Wauw hier hebben we deze winter geschaatst. Waldse inter Rakken maar even de brommer bij voor die 2 stukkies in de wind. Kunnen we de échte zeilers die opkruisen de ruimte gunnen. Kan ’t rif er wellicht uit, zo lijkt het achter de Rakkepollen, maar midden op het Heegermeer met 4,5 knoop is ’t schuin zat volgens stuurvrouw Edith. Theekoersje aan de wind, besluit ik onder het konijneneiland door te gaan, heet volgens de kaart, Lange hoegspolle. Vlak voordat we de Yntema sleat invaren, fokje weg? Krijg ik de motor niet aan, hou maar bij, even overstag terug om op ruimer water te checken waarom hij ’t niet doet, 3x trekken aan , hoe kan dat nou …. Dus poging 2, maar direct zonder fok en motor blijft aan. De twee marboeien op het Sont zijn  helaas bezet. Dus dan maar Grutte Gaastmar op en aan de steiger bij het toilet, ook handig. Tussen 2 motorbootjes ruimte zat en hoge wal. Dus Edith & ik kunnen relaxed langszij en afstappen. Plasje, wijntje, 1pans couscous en de zon breekt door ! Wauw wat ’n mooie avond. Moeder eend met 5 donkere en 4 lichte pulletjes maken het helemaal af.

12 juni 2021
Start al om 5.30 voor mijn gevoel is het half 8, tijd voor mijn ochtendduik, zo uit je slaapzak. Omdat het nog zo achterlijk vroeg is gewoon gedaan en daarna weer in bed en verder slapen. Om 9u is Edith ook wakker en bereid tot een plons, water is echt lekker van themperatuur. Ontbijt & koffie en rond half 11 gooien we los en gaan op het fokje terug door de Yntema sloot.Het waait flink, 5 bft, rif is dus lekker blijven zitten. Aan de wind gaan we West van het konijnende de Fluessen op, door naar Oudegaasterbrekken, via de Oorden, langs Galamdammen, daar moeten we 2 slagen maken, maar op de Morra gaat weer prima. We lopen gemiddeld dik 5 knopen, paar keer kruisenop de Geau om helemaal op het Johan Frisokanaal tot aan de brug van Warns te zeilen. Wauw wat een kilometers, of nee, mijlen maak ik met mijn bff. Overstag om met koffiekoers terug te vliegen. Ik gloei van trots, wat doet de kraai dat toch prachtig. Als ik het roer aan Edith geef, zodat ik de lunch kan regelen, lopen we door ’t golfsurfen zelfs ff uit het roer. Maar ook mijn bff heeft die stuurskills zo onder de knie. We proberen het genieten op film vast te leggen, maar de live ervaring is niet vast te legen op beeld. Langs Heeg even de twijfel of het grootzeil niet weg moet in de drukke sloot, maar het gaat zo lekker. Een huursloep steekt in de Jeltesloot recht voor ons over, huhhh, daar kan je toch helemaal niet in, dus zijn wij alert. Vol gas komt de sukkel achteruit, 2 fikse schreeuwen van ons voorkomt maar net een aanvaring, tja remmen met al ons tuig is niet zomaar gedaan. PM brommer bij en ook een slagje gemaakt. Edith laat zien dat ze al veel bij heeft geleerd, ook qua motorskills, als ik voor de thuisbrug het grootzeil in de wind laat zakken. Topteam hoor, 25 mijl in de kleine 5 uur, handig dat Strava. Als we na thuiskomst besluiten dat we best in de zon, uit de wind, een powernap verdiend hebben, staan onze Portugese vakantiegangers na 5 minuten in de tuin.

17.45 besluiten we dat met deze mooie wind en dag Ruben maar zijn Maidentrip mag beleven. Edith krijgt uitleg van Neel bij de mast over het grootzeil hijsen zonder rif, dus op de spanner.

Sneekermeer

We steken PM over en glijden via de Easterbregesleat, de Holle Grêft in. Bij de boer rechts af, Gudzekop in. Ruben mag op het Sneekermeer aan het roer “wat een eer “ zegt hij. Nadat Neel & ik de kraai tussen de Lytse en Grutte Griene gelaveerd hebben. Langs de groene boeitjes op de Saltpoel, veilig een overstag gedaan ipv een gijp. Op zoek naar een lege steiger, varen richting Erik’s paal en leggen langszij, vlakbij de vissers aan. Deur eruit, tafel erin, macaroni bijna klaar. Via Kruswetter het PM op, relaxed terug naar onze Keizersgracht.

15 juni 2021
Moet Neel aan de studie voor haar start op de spoed. Dus gaan Edith, Ruben & ik per kano en skiff, beetje oefenen. Als het mijn beurt in de skiff is roei ik richting Jentsjemar, even kijken of het Pipi Langkous huis er nog staat. Als Edith net klaar zit voor haar les, belt Neel dat we naar oma kunnen zeilen, dus snel naar huis en via het PM , meer motorrend dan zeilend de Houkersloot op.  Even een paar slagen op ’t meertje bij de nieuwe huizen, deze winter stonden we hier op de schaats ! Neel legt haar keurig aan voor het balkon, lunch bij oma. Na de boodschappen voor het diner de Houkersloot weer op, druk, een valkje probeert maar om onder langs in te halen, maar dat gaat toch steeds niet lukken.  De sub wordt opgeblazen en gaat te water, ff lekker spelen. Ruben zwemt ons richting starteilandpaal, maar dat zint mij met deze windrichting toch niet, toch maar op zoek naar een steiger. Heerlijk rustig aan de Grutte Griene , wijntje stokbroodje en bonenschotel, lijkt wel vakantie. Via de Puollen en Gudzekop terug, paar mooie rustige slagenmaken. Even vaart maken met de roeispanen. Neel & Ruben halen 1.7 zo dat record staat. Het eerste half uur van Nederland – Oekraïne horen we op de radio. Op de tv zien we ze winnen met 3 – 2 .

14 juni 2021
Moet er weer gewoon gewerkt worden, maar om 19.15 kunnen we dan toch nog  een rondje maken en wat voor 1. Zonder de motor te gebruiken gaan we op ’t fokje uit onze baen. Grootzeil erbij, we lopen lekker, dik 3 bft, rondje om  de eilandjes op de Puollen. Ruben vindt het een sport om zo dichtmogelijk langs de boei te varen, wij niet hoor, mag best ruim, prima koffiekoers. OP het Sneekermeer besluiten we Joustervaartje op de fok te doen. Volgens Ruben moeten we schuinhangen door de bocht de Dolte in en warempel we lopen niet aan de grond. Genieten hoor die Dolte, ja hoor en dan spotten we ook nog Daan. Zonder motor leggen we ook aan, maar dan bij Duco voor vast, mijn fout bocht te krap aangestuurd. Schommelen, hangen, oh ja ook nog telefoon, kngu dienst, even een kwartiertje uitstel vragen. Doorvaren peddel erbij, Neel op de punt met 2 touwen en we trekken haar keurig om, wat een mooi bijzonder tochtje, dit voorspelt een heerlijke zomer vol genieten.

16 juni 2021
Een warme dag met weinig wind is voorspeld en daarom zijn we vandaag met z’n 3en op het water. Marchien, Neel & Gieny. We eten door oma verzorgde lunch, terwijl we ons zeer langzaam richting het Sneekermeer begeven, alwaar we om de beurt, oma uitgezonderd, afkoelen in het water. De wind komt overal en nergens vandaan en hoewel we die steeds proberen te zoeken motoren we uiteindelijk ook maar een stuk om onze eigen frisse wind te creëren. Zo doen we toch heel wat uren over dit gebruikelijke rondje. Gelukkig dachten we pas halverwege aan Strava 😊

20 juni 2021
’n mooie zondag om symbolisch ons (papieren)logboek vol te maken. Erik begon deze op 4 okt 2015, waarschijnlijk de laatste x die nacht alleen weg vlak voordat het seizoen er weer op zat. Want het volgende stukje is dan in mei 2016. Robby speelt met het lintje en kijkt toe.

Via de Gudzekop naar de Puollen, Noor heeft de camera mee, dus graag even naar de skutsjes op het Sneekermeer. Dan verandert direct het plan om via brug Terherne naar Grou te gaan, deze wordt via de sluis. Wind is nog West, maar ruimend naar Noord beloven ze. Nije Wijttering goed te bezeilen, koffie erbij, jammer dat de motor erin moet blijven, tja PM, veiligheid voor alles. Bij oude schouw, zeilen plat, ff dobberen, oefenen altijd goed. Direct daarna, he terras open, doen ? Nee hoor theehuis Grou lonkt. Langs Leppedijk lopen we 2 fox huurbootjes voorbij en een ouder stel met platbodem, even aanleggen want met de spoorbrug weet je het nooit. De buurman geeft nog 10 minuten door, kan Robby ( ja die is mee ) even passagieren, nou liever niet, gras is haar te hoog. Langs bebouwing van Grou moet 1x weer even de brommer aan. OP ’t Pikmeer strijken en mooi vooraan aan de langsteiger bij het terras. Rob binnen , wij buiten genieten van een drankje en vegalunch. Commentaar leveren op elk motorbootje dat weg vaart, 1 hele dikke motor maakt het wel heel bont, triest maar wij hebben vermaak. Snel naar de super voor ’n snack terug, want de koelbox waren we vergeten. Net weer zeilend, lijkt weinig wind, duikt Ruben spontaan overboord voor 2 bierfles punten, helaas hij gooit hem voor zich uit, lijkt een slimme actie, maar vervolgens zinkt het flesje, geen punten verdiend ☹ Op de Peanster ie vervangen we de klemmen van de fokkenschoot, maar dat blijkt toch net niet te passen, balen, maar iig schroeven vervangen voor kruiskoppen. Gijpkoers in de Greft en Douwe Tsjeardsrak. Op de Bokkumer mar is het leuk vogels spotten en jawel ook een reetje. Nynke uit Nes. Noord langs Nes, waar woont Foppe ook alweer? Over het Leppa Aquaduct kabbelend in de Boarn, lukt het om voor de wind het zeil te laten zakken. FF op de knop drukken van de spoorbrug, weer 10 minuten wachten.

Robby wil nu best even balanceren. Door het dorp maar even op de brommer. Kromme Knillis op had wel zeilend gekund. Links is het haventje waar ik nog met papa heb gelegen, zijn laatste zomer. Nog klein stukje verder links door de brug, zeilen weer omhoog op de Meinesleat. Oeps, te snel niet goed ingeschaard, opnieuw, poging 2 gaat goed. Krus wetter denk ik net af te snijden, nou toch maar niet, super ondiep, we gaan weer als een speer door de Kalde Mage. Daar lagen we zomer 2017 ook en hadden we nav de boogschutter het gesprek wat zou jij met je leven doen als de ander hier ter plekke het leven laat, door een speer. De foto van dat diner hangt op de koelkast. Terkaplester Puollen, och daar liggen ook herinneringen. Met de Koos voeren we met prachtig weer maar een hoop wind, zo op de brug af, remmend op de achterlijn. Terwijl het grootzeil nog behoorlijk vol stond, voel nu weer de hartslag van toen. Met die Koos deden we ook voor het eerst de Dolte voor de wind en druk, moesten giek soms binnen halen voor de tegenliggers. Die twee blonde kleine dappere meisjes van toen, varen hier nu weer. Groot, volwassen, maar nog even dapper en blond. Papa zie je ze , ik gloei van trots en straal voor twee ! En Erik zit op mijn schouder, niet buiten de geul, hier is het ondiep. Dus korte actie, zeilen neer, brug open, na de brug… zoete aardappelfrietjes bij Picknickers… Nee Ruben moet nog naar opa en oma in Borne. Dus linea recta via Salt Poel, Sneekermeer, PM naar huis, zeilend. Mag de rem er niet uit, vraagt Ruben, Nee dit is het PM, dat mag niet van RWS én niet van papa.

23 juni 2021
Op een ruime 3bft Noorderwind gaan we koffiekoers door de Noarder Alde Wei ofwel ‘slangepas’. Ruben in z’n nieuwe Gill racebroek en Neel op pas aangekochte zeillaarzen. Joure lijkt heen en terug bezeild en dus maken we een achtje en pakken dan onze kans om door het koeiensluisje te zeilen. Het gesprek komt wederom op Haparanda en Jorine promoot haar meerwaarde voor het walteam waar wij natuurlijk alleen maar enthousiast kunnen zijn! In de luwte van deze luxe buitenwijk van Joure hebben we ter nauwernood voldoende vaart om te keren en terug te komen. Mama spot een hele bende jonge nijlganzen. De slangepas terug is veel overstag met de weinige wind en vele scheepsvaart. Dan gaan we door het Jouster Vaartje, even gas open om de drempel over te komen en gauw naar huis, al tandenpoetsend, want de tandarts wacht op mama!

Diezelfde avond vertrekken Ruben en Neel voor een nachtje Zeekraai. Het wegzeilen op de fok gaat netjes maar erg langzaam dus hijsen we op de Easterbrêgesleat het grootzeil erbij. Er is voldoende plek aan de Gudzekop en al aardig laat maar er zijn nog veel Skutsjes op het meer en we besluiten een kijkje te nemen. Zo eindigen we uiteindelijk aan de hoge kant van het meer, in de luwte van de bomen en met de steiger voor onszelf. Tijd voor thee in de kuip. De volgende ochtend slapen we uit tot 10 uur en opnieuw varen we op slechts een klein zuchtje wind naar huis. Koffie met mama!

25 juni 2021
Peter en Au3 rijden met de camper voor en wij hebben de koffie al in de thermoskan, dus trossen los en gaan. Een motorende catamaran haalt ons in op de Holle greft. Maar na de schaapjes vangen wij wind en schuiven we ze weer langszij. Koffiekoers op de Gudzekop, maar de lucht achter ons voorspelt niet veel goeds. Buienradar zegt dat het niet gaat regenen, maar die heeft het toch echt fout. Beetje spetters al in het Jouster Vaartje. Dan ziet Neel ineens voor ons iets zwemmen. Zal ’t Daan zijn? En ja hoor daar zwemt een reetje. Gewicht even naar ’t voordek, Au3 naar stuurboord bij Neel, schuiven we met de dieptemeter wel op streepjes ’t Sneekermeer op. De optie door het dorp laten we door ’t weer voor gezien en we gaan motorsailend het PM op. Gauw naar huis waar een wijntje wacht.

26 juni 2021
De tocht begint warmer dan gisteren en in de Gudzekop blazen Neel en Peter de sup plank op, en dat wordt natuurlijk stunten achter de boot. De wind trekt aan en donkere wolken pakken zich samen ergens boven Joure. Op het Sneekermeer beloven we Au3 weer ’n tochtje door Oppenhuizen, maar het begint weer te spetteren, dus toch maar weer via het PM naar huis.

27 juni 2021
Fantastisch zeilweer, lekkere ‘4 Oost, NO. Na ’t Krûswetter kunnen we overstag, fokje bij het Sneekermeer op. Wauw overal zeiltjes, allemaal wedstrijdklasses. Neel manoeuvreert er soepel tussendoor. Sijbesloot brengt ons op de Puollen. Even Au3 goed de Sneekerpan en bemanning laten bekijken, vervolgens vallen en koffiekoers richting Noarder Alde wei. We scheuren door de slangepas, halen voor de pont nog bootjes in. Laatste stukje relaxed op de fok naar de brug. De A7 door en direct na de brug het grootzeil weer bij, surfen van de golven af. Dan spotten we een marboei, perfect om even te lunchen. Daarna hijsen we weer aan de boei, fokje bak en op naar de Langweerder vaart. De lieren door het water, motortje eruit en daar gaan we op richting de Witte Brekken. We stuiven met 5.3 knoop ruime wind terug.