Meteen naar de inhoud

Mijlen maken naar het Zuiden

Zaterdag 8 juni – Rödkallen (3:30) > Bjuröklubb (19u) ~60/65mijl – Z/ZO 3/4 met zon maar koud
Schrijver; Marchien

De wekker gaat om 02;30 alledrie gelijk in de regelstand, boot vaarklaar maken, plassen, thermoskannen vullen, dik inpakken én gaan. Voor de zekerheid wel een rif gestoken, op ‘t motortje naar buiten, direct in het geultje en grootzeil hijsen. Neel stuurt de kraai op de geleidelijn naar buiten als ineens de motor er mee stopt. Aan de wind wordt de snelheid snel minder dus snel fokje erbij en proberen de motor te starten dat lukt eerst niet. We worden snel weggedrukt en dat kan écht niet met die rotsen. Dus snel gijpen, de fok stond al bak en maar retour naar de haven? Dan krijgt Neel de motor aan de praat, oké overstag en poging 2. Misschien 2/3 minuten en toen hield ons Yamahaatje er weer mee op. Maar we zijn op een iets breder stuk. Dan ontdekt Neel ‘t probleem de benzineslang is gescheurd. Snel overleg; moeten we hiervoor terug weer die spannende aanloop, maar wel voor het windje; of lossen we dit op op open water. Optie 2 lijkt ons verstandig en dus zeilen we verser. Waarschijnlijk door alle hectiek en spanning moet ik ineens mijn maag legen.

Noor neemt als eerste ‘n slaappauze want ook zij voelt zich niet zo lekker, ondanks de zeeziekte pil. We maken eerst ‘n redelijke korte slag (nouja 2uur) over bakboord en gaan dan flink aan de wind, vaart houden maar ook hoogte ‘n heel heel lang stuk over stuurboord. Ergens in ‘t eerste stuk voel ik me ineens weer niet lekker, ik weet nog de reling te halen, maar ga dan tegen de vlakte.. heel sereen word ik gewekt door mijn beide dochters. Heel apart ik ben ff ergens anders en hoor dan Neel roepen ‘’mam blijven zitten, gaat ‘t, hoofd tussen je knieën’’ en realiseer me dan waar ik ben en dat ik enige paniek heb veroorzaakt. Noor staat aan dek, de meiden roepen elkaar commando’s toe en gaan wéér overstag, ze hebben het blijkbaar goed onder controle en ik word langzaam weer helder in mijn hoofd. Toch zit de schrik er bij mij wel in. Dan ‘n Digestieve erin en op mijn favoriete plek aan het roer en nog een nieuwe zeeziekte tablet. Neel neemt er ook een en kan dan slapen en opwarmen binnen. We houden ongeveer 2 uur per persoon aan. Als ik aan de beurt ben lig in onrustig, de kraai maakt flinke klappen op de golven en het water giert langs de romp. Maar vermoeidheid neemt de overhand en 1,5u later wordt ik een stuk warmer en uitgeruster wakker. Noor mag weer en zo wisselen we de wachten af, navigeren, sturen, turen, spelletje smurfen of wie heb ik in mijn hoofd en noodles smaakte mij nog nooit zo lekker.

De wind is gunstig en morgen oost dus Bjuröklubb is ver maar wél ‘t mooiste uitgangspunt voor de volgende dag. De sauna lonkt en het blijft toch lang licht dus we gaan door. We gokken hoeveel andere bootjes er zullen liggen en of de Jacob Hagg er ook zou liggen. De boot waar we 2jr geleden ons wasje op mochten doen en pannenkoeken en koffie kregen, vorig jaar troffen Neel & ik, David en zijn bemanning ook weer dus wie weet. Ik win, er liggen 2 bootjes, maar van locals en niemand aan boord. Jammer want benzineslang is prima geplakt maar die noodoplossing willen we graag in iets beters herstellen. Eerst de sauna kachel aansteken, eten koken in het zonnetje op het terrasje. De Zeekraai ligt te shinen in de avondzon aan ‘t kleine steigertje. Andere toeristen hebben de vuurtoren gehuurd en de sauna tot 22u geboekt, daarna gaan wij genieten. Noor durft zelfs ‘t koude water in, na de tweede ronde doen we beide ‘n hele korte koude zwempoging. Alle natte kleren laten we in het kleedhok hangen, lekker te kooi.

Zondag 9 juni – Bjuröklubb (9u) > Ratan (17u) ~38 mijl – NO/O 3bft, later 4 vlagen 5 – zon en later regen
Schrijver: Neel

Als mama ons roept liggen Noor en ik nog heerlijk in de slaapzakken. We moeten even zin maken voor een nieuwe dag. De yoghurt, eitjes, thee en koffie helpen hier wel bij. Op de steiger in het ochtendzonnetje beginnen de boomtoppen te ruisen, de beloofde Oosterwind komt eraan! In het omkleedhok hangen heerlijk droog onze pakken alsof het een kazerne is. Nog een laatste keer de waterkoker aan het stopcontact en om 9u trossen los. Aan het eind van de middag wordt de wind steeds ongunstiger en komen er buien, wat ook maakt dat het kan spoken op zee, dus we willen voor die tijd onze doelhaven aanlopen.

We motoren rond de stijle klif en de zee opent zich voor ons. Vlak en kalm. We hijsen maar het blijft even motorsailen, tot dat de wind aantrekt en we voor de halfwinder gaan. Na een aantal uur trekt het nog wat aan en gaan we voor grootzeil + fok met boom. Als de fok teveel aan zijn stok gaat rukken, rollen we die in. De stijgende lijn zet door en na de lunch surfen we aardig van de golven. We willen graag reven met het oog op wat nog komt, maar dat is best een uitdaging in deze golven. We gijpen, laten op de beide nieuwe lijnen een stuk zakken, vinden genoeg rust met de motor op de golven om de steekbout aan te leggen en kunnen dan weer door. Het was even spannend, met alle krachten en wat geschreeuw in de wind en gestuiter, maar niemand heeft de kuip hoeven verlaten en we hebben het veilig geklaard. De laatste mijlen moeten we in de regen afleggen. Op flinke golven en met brommer bij om hoogte te houden, stuiven we de nauwte tussen Ratan en Rataskär binnen. Waar het direct een oase van rust is. We gaan langszij de hoge oude kade. Er blijkt een service huis met douche, droogkast, keuken en huurfietsen te zijn. Eerst maar aan de thee met chocolade en opladers. Dan eten we geïmproviseerde spaghetti met linzen en feta. Doen we alle kleding en beddengoed in de droogkast, douchen en bellen met thuis. Aan de overkant van de vaart komen in de avondzon twee grote hertachtige voorbij waar van 1 met een enorm gewei. Er is discussie; te groot voor rendieren, te wit voor elanden, ik denk toch dat rendieren waren. Dan lekker met het kacheltje aan (want walstroom) naar bed, morgen fietsen!

Maandag 10 juni Ratan (13:30) > Holmön (16:15) ~12 mijl – O/ZO 3bft zon maar koud
Schrijver: Noor

Weer geen tijd om uit te slapen, niet omdat we vroeg moeten vertrekken vanwege de wind. Maar voor de supermarkt! Om half 9 stappen we op de fietsjes die je voor 10kronen per uur kan huren (dat is 89 cent!). Het is 35 minuten fietsen naar de ICA in Bygdeå en hier is ook een tankstation dus een leeg tankje Aspen achterop, prachtig zo door het bos! We houden onze ogen open voor wildlife, maar helaas geen eland of rendier vandaag. Wel allemaal mooie Zweedse huizen en velden, wauw. We doen boodschappen en ze hebben koffie en verse broodjes. De regen (die voorspeld was) blijft weg dus ontbijten we aan een picknicktafel in het zonnetje. Op dat moment komt een Nederlandse auto het parkeerterrein oprijden, het zijn de mensen die we gister even bij het community huisje zagen en waar we vanochtend langsfietsten op de camping. Mama schiet ze aan met de brutale vraag of ze misschien onze boodschappen mee terug willen nemen richting Ratan. En dat willen ze maar al te graag! We kletsen even en mama haalt, terwijl zij zelf boodschappen doen, snel even benzine en koopt ook nog een nieuw tankje Aspen. Want ja als het toch in de auto meegaat en hier verkocht wordt.. Neel maakt nog even gebruik van het internet, terwijl wij een anwb uitziend busje aanschieten of hij toevallig een slangenklemmetje heeft, maar helaas! Dan terug op de fiets voor de regen, vanmiddag rond 2u willen we vertrekken ivm eventueel meer wind in de middag en dan is al genoeg regen voorspeld. Dus snel op het fietsje terug naar de haven!

Na onze rustige ochtend fietsen is het ook tijd om nog even te zeilen! We zitten een beetje te kijken wat een goed moment is om te vertrekken, dan komt er nog even een flinke bui over. Dus nog ff snel tentje erover en daarna vertrekken we. Er staat een wat kortere tocht op de planning, naar het meest zonnige eiland van Zweden. Hier zijn we twee jaar geleden ook geweest. We beginnen motorsailend en op een gegeven moment kan de motor ook even uit. We eten nog even het verse brood van de supermarkt op en nemen een bouillonetje. We weten hoe het haventje eruit ziet en twijfelen of we niet aan dat kleine steigertje kunnen liggen, dichter bij het winkeltje. Heel langzaam motoren we die kant op de meter loopt af en op 0.8 zitten we vast in de zandgrond. Achteruit terug, en toch maar richting de grote steiger. Hier moeten we achter op een ton dus halen we de klem tevoorschijn. Bij het aanleggen zien we dat de antenne los zit van de verbinding op het dek, shit! Kijken hoe we dat weer kunnen oplossen. We moeten alledrie naar het toilet en zien dat er zowaar een nieuw toilethok staat! Twee jaar terug was het inderdaad een vrij gammel hokje. Helaas als we dichterbij komen, zien we dat we nog te vroeg in het seizoen zijn het hokje is namelijk nog niet klaar… We wandelen door naar de winkel, kopen een ijsje en aardbeien. Neel vraagt naar de wifi, zodat ze hier straks ff kan werken. Daarna naar het droogtoilet in het dorpje en even kijken naar de vertrektijden van de ferry. Op de terugweg zien we werklui bij het toilethok, die vertellen dat die midsømmer klaar moet zijn. We vragen hen of ze misschien een soldeerbout hebben, een van de mannen loopt ff mee en kijkt naar de kapotte antenne. Morgen km 7u begint ‘ie weer met werken, dan komt ‘ie wel even langs met wat tools. Wij zijn dan ook al wakker, want Neel moet om 06:45 de ferry hebben. Terwijl Neel nog even bij de supermarkt werkt, beginnen mama & ik met koken. Couscous op het menu mét haloumi, daarna moet Neel nog weer een werkbelletje doen, ik maak de bedjes alvast op en besluit dat ik het droogtoilet voor nu te ver vindt dus ga nog even op de puts en dan lekker m’n bedje in! Morgen staat de laatste dag zeilen voor mama & mij op de planning!

2 reacties op “Mijlen maken naar het Zuiden”

1. Hoe is jullie reis verder verlopen ik heb het tot nu gevolgd ik vond het indrukwekkend hoe jullie die met elkaar doen moeder en haar dochters vriendelijke groet Jannie de Jong