Meteen naar de inhoud

De Mannen

12 juni kan er voor het eerst deze trip uitgeslapen worden, maar met zoveel licht in de ochtendgloren is dat best een uitdaging. Noor lukt het gelukkig wel, mede door de extra slaapzak, had ze het vannacht niet koud. WE ontbijten aan boord, douchen en doen een wasje in het verenigingsgebouw. Daarn ais het tijd voor klusjes. Er staat keurig een soldeerbakje voor ons klaar op de steiger, alles gaat uit de bakskisten en de stofzuiger en poetsdoek er flink door. De overbuurman heeft toevallig een slangenklem, dus ook dat euvel kunnen we gaan verhelpen. Later op de dag ineens een klap op de boot en daar staat Magnus met drie blikjes fris en een praatje. Hij nodigt zichzelf uit aan boord en dus lassen we een welkomen pauze in. We praten over bootjes, Zweden, de politiek, oorlog en mooie haventjes rondom Stockholm. Het is een leuke grappige man en dik een uur later is het ook wel tijd om de sauna weer eens aan te maken en te starten met koken.WE nemen afscheid, weten dan nog steeds zijn naam niet. Terwijl Marchien de sauna heeft aangemaakt en terug komt bij de boot, ligt daar een boek met mooie havens rondom Stockholm met voorin geschreven : Wish you luck with this book, gift from Magnus met zijn mailadres erbij. Zo’n ontmoeting wordt je toch blij van. We eten spaghetti in het avond zonnetje en daarna duiken we de sauna weer in. We zijn gevorderd nu en de korte plonsjes worden heuse stukken zwemmen, heerlijk…lijkt net vakantie .

Gisteren leek de wind nog goed om misschien vandaag nog een stuk naar Jarnassklubb te varen. Maar ’s ochtends zien we dat de voorspelling flink is afgenomen en 30 mijl motoren hebben we ook geen zin in. Dus weer een dagje chillen en vanavond komt de volgende crew ons afwisselen ! Dus gaan we verder met poetsen, vandaag vooral gefocust op de buitenkant en het dek van de boot. Tijdens deze poetssessie raken we weer met een man uit de haven aan de praat. Hij vertelt ons dat hij maandag zijn houten Folkeboot hier naar toe vaart. Helaas…die gaan wij dan niet meer zien. Maar na zijn hele Google Photos met ons te hebben door gescrold krijgen we wel een fotootje te zien. We kletsen wat en beginnen met het opvouwen van het oude grootzeil. ( die we van plan zijn mee te nemen in de auto )Dan komt hij weer aanlopen met een vlaggetje van de Zweedse Folkebootclub, zo leuk weer ! Het is heerlijk weer en we poetsen in ons hemdje, even pauze en bestellen falafel lunch bij Nouri en sluiten af met een ijsje. Nog even werken en dan op 2 fietsjes van de haven, sightseeing en daarna boodschappen in het dorp. Snel terug zodat mama nog Klatkakka kan maken, borrel voorbereiden en wachten op Sven & Paul. De pizzeria bezorgt helaas vandaag niet, dus Noor gaat die halen met onze eigen Skoda, zodra deze arriveert. Hun ETA is 19.08, als ze uit de auto stappen zijn ze verbaast over onze korte broek en T-shirt, zij in lange broek en vest, ja de zon is al dagen bij ons hier in het Hoge noorden. Zeilend was het dan wel steeds te koud en was een volledig zeilpak nodig. WE kletsen bij, eten pizza, doen dan het toetje met koffie aan boord. Bespreken van alles, de mannen hebben vragen en we leggen dingen uit, maar ja vergeet je dan iets te vertellen ? Wat is ook nodig en wat niet ? Daarna gaan de meisjes voor de derde x op rij in de sauna en zwemmen voor de laatste keer in het koude water. Wij slapen vannacht in de daktent en de mannen in de boot.